07 април 2015

Аюрведа - наука за равновесие, здраве и дълголетие

Богът на здравето и дълголетието Данвантари се появил, за да даде на полубоговете напитката на безсмъртието амрита. Както се описва в Шримад Бхагаватам, наричан „Зрелият плод на ведическото знание“, синовете на Кашяпа, полубоговете и демоните, започнали да избиват млечния океан. Те използвали змията Васуки за въже, планината Мандра за бутало и космическата костенурка Курма (огромна фома на Бог Нараяна) за основа.

По време на избиването, от млечния океан постепенно се появили най-различни личности и субстанции. Появила се много красива личност със силно, като на лъв телосложение и здрави дълги ръце. Шията му била бяла и нежна, като раковина, а очите му – красиви като розови лотоси. Той бил млад и с тъмно-синкав цвят на кожата. Това бил Бог Данвантари, проявление на Върховния Нараяна. Богът носел блестящи перлени обеци, красив гирлянд от свежи цветя и мелодични звънчета на глезените. Данвантари държал амрит калаш, съдът с нектарната напитка на безсмъртието. Той най-добре от всички познавал науката Аюрведа, изкуството да се живее дълго, щастливо и здравословно.

Според Аюрведа, за да сме здрави, не е достатъчна просто липсата на грубо телесно или фино умствено страдание. Доброто здраве е положителното чувство на щастие, което озарява душата, ума и всички части на тялото. В това състояние живото същество чувства цялостен подем и силно желание за духовно израстване. Това е естественото положение на хората, чиито тела са създадени за 100 години щастлив, здрав и полезен за всички живи същества духовен живот.

Аюрведа е стройна, доказала се през хилядолетията наука, която може да помогне на всеки да постигне равновесие със себе си, другите живи същества, природата и Върховният Бог. Тя е част от ведическото знание, което се предавало устно от учител на ученик и било записано преди 5 000 години в началото на сегашната епоха Кали юга.

Древната ведическа наука ни дава изчерпателни и задълбочени познания за всички сфери на човешката дейност. Тя ни запознава с основните градивни елементи на творението и взаимодействията помежду им, което прави възможни космическото равновесие, единство и разнообразие. Пребиваването на живите същества на Земята е част от този по висш ред, който цари във Вселената.

Като част от ведическото знание, Аюрведа ни учи, че равновесие означава здраве, а здраве означава равновесие. Затова, основната цел на тази древна наука е да възстанови и запази баланса, а когато е необходимо, и да излекува нарушенията му във вътрешния или между вътрешния и външния космос.

Аюрведа открива заболяванията още във финото им и не проявено състояние. Това е много голямо предимство пред съвременната медицина, която може да установи заболяване едва в последна шеста степен на пълното му проявление, според Аюрведа. Ранната диагностика, както и много други практики, използвани във ведическата медицина, дават много добри резултати за предотвратяване и лечение на заболяванията.

Познаването на основните за Аюрведа характеристики на тялото вата (елементи въздух и етер), питта (елементи огън и вода) и капха (елементи земя и вода) ни дава възможност да опознаем околните по-добре и да гледаме на тях като не като на тяло, а като на душа, нтамираща се в него. Това, според Ведите е най-добрият начин за установяване на шанти (мир) и равновесие във Вселената. Общуването на нивото на душата изключва материалната борба за надмощие, завистта, омразата, ревността, похотта и злобата. На тяхно място идват сътрудничеството, любовта, взаимопомощта, добруването, приятелството и удовлетвореността от живота. Това са качества, намиращи се в саттва (добро), което е предпоставка за установяване на здраве, благоденствие и духовен просперитет на цялото човечество.

Така, по естествен начин Аюрведа може да издигне съзнанието на живото същество до най-висшата саттва гуна, преодолявайки раджо гуна (страст) и тамо гуна (невежество), за които е характерна тежка карма, носеща болести, неудовлетвореност и нещастия. Единствено от гуната на доброто може да се постигне трансцеденталното добро (шудха саттва), което е и целта на ведическата философия. Трансцендирането на материята унищожава кармата и води до напълно духовно съществуване. Такива хора се наричат дживан мукта – освободени от тристранните страдания, причинявани от собственото тяло (адхиатмика), от други живи същества (адхибаутика) и от природните стихии (адхидайвика), въпреки че все още се намират в материално тяло.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Последователи

AdSense